کد مطلب:303549 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

ازدواج حضرت علی و فاطمه زهرا و تکالیف زن و شوهر در اسلام
ازدواج حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها

پیش از بیان موضوع زناشوئی حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام مختصری در مورد این سنت پایدار پیامبر اسلام (ص) بحث نموده و آنگاه درباره این ازدواج مقدس مطالبی می نگاریم.

قرآن كریم می فرماید:وانكحوا الاَیامی منكم و الصالحین من عبادكم و امائكم ان یكونوا فقراء یغنهم الله من فضله و الله واسع علیم. نور / 32.

ولیستعفف الذین لایجدون نكاحاً حتی یغنیهم الله من فضله. نور / 33.

مردان و زنان بی همسر و صالحین از بندگان و كنیزان خود را به ازدواج یكدیگر در آورید (یعنی برای عزب های خود زمینه ازدواج را فراهم نمایید) اگر فقیر و نادار باشند خداوند به فضل خود آنان را بی نیاز خواهد فرمود كه خداوند گشایش دهنده آگاه است.

و البته باید آنان كه وسیله ازدواج ندارند عفت نفس پیشه كنند تا خداوند به فضل خود آنان را غنی نماید.

رسول خدا (ص) ازدواج را سنت خود دانسته و می فرماید: النكاح سنتی فمن رغب عَنْ سنتی فلیس منی [1] .

ازدواج سنت من است پس هركس از سنت من روگرداند از من نیست

ازدواج عامل الفت و دوستی است.

در قرآن كریم می خوانیم: و من آیاته ان خلق لكم من انفسكم ازواجاً لتسكنوا الیها و جعل بینكم مودة و رحمة ان فی ذلك لایات یقوم یتفكرون. روم 21

و از آیات الهی و نشانه های لطف خدا آن است كه برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید كه به آن آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما الفت و مهربانی افكند همانا در این امر نشانه هایی است (از حكمت حق) برای مردمی كه می اندیشند.

اسلام اجازه نمی دهد انسانی كه متمكن است و استعداد ازدواج دارد بدون همسر زندگی كند مرحوم شهید ثانی رحمةالله علیه در كتاب النكاح لمعة می فرماید: النكاح مستحبّ مؤكد لمن یمكنه فعله و لایخاف بتركه المحرم و الا وجب.

ازدواج مستحب تأكید شده است برای كسی كه قدرت بر انجام آن را دارد و نمی ترسد كه اگر ازدواج نكند به حرام می افتد وگرنه واجب است یعنی همین عمل مستحب در صورتی كه انسان به خاطر ترك آن به گناه بیفتد و از طریق نامشروع خود را ارضاء نماید بر چنین انسانی واجب است كه به وسیله ازدواج خود را پاك نگهدارد و از حرام بپرهیزد. پیامبر اسلام (ص) درباره اینگونه عزب ها فرمود: رذال موتاكم العزاب [2] .

پست ترین مردگان شما عزب ها هستند البته باید دانست جوانانی كه به علت مشكلات اقتصادی قادر به ازدواج نیستند و عفیف و پاكدامنند این حدیث شامل حال آنها نیست.


[1] بحار، ج 220/103.

[2] شافي فيض / 10.